Mitt recept på ChailLatte.


Bara för att jag är så SJUKT snäääll så ska jag visa hur man gör en chailatte. (om man är proffs som jag då aså!)
Mh ja, tro inte att den kommer bli god första gången ni gör det, efter receptet.
Första gången jag gjorde efter recept så kan jag säga att.. ehm.. det smakade som det såg ut.
Och det såg ut som en.. brun-grå-vattning dricka. Eh ja, den smakade alltså inte bra förens den fjärde gången.
Och det var efter jag vågat överdriva och improvisera. Detta är alltså helt och hållet "mitt recept" detta är vad
jag har testat vad som jag tycker är godast. Det beror på hur du gör, men går på ca 5 minuter.
Dessutom mäter jag inte något när jag häller i sakerna. Jag bara häller så mycket jag vill ha.
Men ska försöka skriva ungefär.






läs ovan innan du gör den.

Ya need:
- Halva glaset med varmt vatten. (tänk på att ännu mer mjölk ska på sen)
- 1 påse eller en te-sil med Svart chai-te
- 3 dl Mjölk
- 1 ½ tesk Kanel
- 1 tesk Kardemumma
- ½ tesk Ingefära
- 1 dl ljus Sirap(?) (håller flaskan rakt upp&ner i 3 sekunder)

Gör såhär:
1.    
 Värm upp tevattnet och blanda i chai-tet i glaset.
2.      Blanda i kanel, ingefära och kardemumma i teet och rör om i några sekunder.
Låt det stå i 2 minuter så att det hinner blanda sig.
3.      Sila ner allt i ett annat glas så att alla äckliga krydd- och terester försvinner.
4.      Häll i sirapen och blanda noga. (snåla inte med sirapen!!)
5.      Värm och vispa mjölken
6.      Häll över mjölken i glaset och rör om.
Lägg skummet från mjölken ovanpå och strö över kanel och kardemumma. (bilden)

7.      Njut som fan!111

sånt som folk tycker om mig
Postat av: jessipessi

åh fett mums, skulle sita prima nu, men vart ska jag köpa chaite? och ofta jag har en ingefära hemma :D jag har knappt en aning om hur den ser ut :o

2009-01-22 @ 12:39:15
URL: http://Max500.devote.se
Postat av: emma sv;

sv; lilla gummsan. du kan köpa chailatte överallt. överallt. vanlig ica-affär?

det står bara chai-te på. finns hundratals olika.

men kolla lite överallt. ingefära och sånt finns antingen i såna små kryddpåsar du vet?

eller i såna vanliga krydd-glasburkar. med såna hål där uppe. fråga bara vettja.

2009-01-22 @ 20:32:31
URL: http://ehhma.blogg.se/







jag tar bort alla kommentarer som har med reklam eller något annat jävla fjäsk och fläsk å göra. lägg inte ner tid på sånt skit, då passar du inte in här. ciao.


om folk kallar dig för nåt, skriv det här:
klicka där!!!1 askul!
din email (om jag ska anmäla dig)

haru en blogg? jadå!


säg säg säg nåt då!!! poss



Trackback
RSS 2.0